3 mei 2021 - In het afgelopen jaar heeft COVID19 een zware tol geeist van onze economische en maatschappelijke weerbaarheid.
Bedrijven en branches raakten in de problemen en ook in ons priveleven lagen eenzaamheid en frustratie op de loer. Zelfs bij organisaties die niet of nauwelijks last hadden van de crisis, traden grote veranderingen op. Veel bedrijven ontdekten de mogelijkheden en de efficientie van thuiswerken. Het sturen op aanwezigheid maakte plaats voor het managen op output. Dit heeft een cultuuromslag in gang gezet, waarop huisvesting zal moeten anticiperen.
Iedere organisatie ziet zich voor de uitdaging gesteld om een harmonieus geheel te maken van alle betrokken stakeholders. Zij moeten jongleren met contrasten, opdat deze elkaar gaan aanvullen en verrijken. Nu plaats- en tijdonafhankelijk werken uitgroeit tot de norm, vraagt dit een andere attitude van iedereen. Van medewerkers wordt meer ondernemerschap en verantwoordelijkheid verwacht, en van leidinggevenden een coachende, verbindende rol. Deze verbinding is het hedendaagse sleutelwoord.
Mensen functioneren alleen goed in een prettige en veilige, sociale omgeving, maar dit lijkt haaks te staan op al die online meetings en het gebrek aan face-to-facecontact. De vraag is nu hoe we een prettige werkomgeving creeren met veel keuzevrijheid in de manier waarop we werken en elkaar ontmoeten. Het antwoord is het kantoorconcept van DHWD.
Om het DHWD concept te duiden, neem ik je even mee naar een van je favoriete vakantieherinneringen: dat pittoreske dorp in een zonnig land, waar je uren ronddwaalde. Op het centrale plein, met uitzicht op de kerk en het gemeentehuis, dronk je eerst een kopje koffie. Daarna struinde je door de omliggende winkelstraatjes met de bakker, de slager en dat leuke boetiekje. Hoe verder je afdwaalde van het centrum, hoe meer de kleine bedrijvigheid plaatsmaakte voor woningen in allerlei soorten en maten, totdat je de grens van het dorp bereikte en uitkeek over de omgeving.
De aantrekkingskracht van zulke dorpen is de basis voor het DHWD kantoorconcept. In onze kantoren fungeert een grote centrale ruimte als dorpsplein, waar collega's elkaar ontmoeten voor een feestje of elkaar gewoon passeren onderweg naar een meeting of event. Rondom dit plein vind je grotere ruimten voor het bedrijfsrestaurant, het auditorium of de vergaderkamers. Vervolgens komen we bij de aanlandplekken met (half) open ruimten voor informele gesprekken. Deze gaan langzaam over in een buitenring van individuele werkplekken, die meer van elkaar zijn afgeschermd voor de broodnodige concentratie. Van binnen naar buiten herkennen we dus een duidelijke beweging van open naar meer gesloten, en van de gemeenschap naar het individu.
Naast deze heldere indeling in zones, waarvan het gebruik zich op een natuurlijke manier afdwingt, heeft ieder dorp (en iedere organisatie!) zijn eigen sfeer. Door bewust te spelen met licht, kleur, kunst en meubilair versterken we het specifieke ruimtegebruik, aansluitend bij de bedrijfscultuur en de branding. We kiezen doorgaans voor biobased materialen, niet alleen vanuit het oogpunt van duurzaamheid, maar ook omdat dit voor een prettige atmosfeer zorgt. In combinatie met beplanting zorgt dit voor een gezond binnenklimaat waarin mensen graag vertoeven. Zij voelen zich uitgenodigd en erkend, omdat de ruimte hen faciliteert in hun behoeften. De verbinding met kantoor wordt zo niet opgelegd, maar op een natuurlijke wijze tot stand gebracht. Dat maakt dit concept krachtig, duurzaam en toekomstbestendig.
Neem dan contact met ons op, voor een vrijblijvende afspraak.